O nas

Kościół Baptystyczny jest Kościołem chrześcijańskim przynależącym do protestanckiego nurtu w chrystianizmie. Powstał on na przełomie XVI i XVII wieku w konsekwencji wydarzeń mających na celu oczyszczenie Kościoła średniowiecznego z niebiblijnych naleciałości.
Podobnie jak inne Kościoły protestanckie i zgodnie z praktyką Kościoła pierwotnego najwyższym autorytetem duchowym jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu czyli Biblia. Oznacza to, iż wszystkie nauki i praktyki religijne podlegają w Kościele osądowi pisanego Słowa Bożego.

Historia kaliskiego baptyzmu związana jest z dwójką kolporterów biblijnych Albrechta i Ascheldorfa, którzy dotarli do najstarszego grodu w Polsce ok 1871 roku. Podczas akcji ewangelizacyjnej zostali zatrzymani, aresztowani za rozdawanie traktatów biblijnych, przesłuchiwani. Starosta pozostawił ich do decyzji gubernatora. Po czternastu dniach zostali zwolnieni z aresztu. Najstarsze miasto w Polsce, Kalisz, było ciekawą mozaiką religijną. W mieście byli zarówno Żydzi, Prawosławni, Grecy, Luteranie. Z tych ostatnich rekrutowali się nowi członkowie przyszłego zboru polskiego oraz niemieckiego.

Projekt kaplicy według Alberta Nestrypkego.

W 1908 roku z Zduńskiej Woli przybywają trzy rodziny baptystyczne, należy nadmienić, iż Łódź była centrum polskiego baptyzmu z licznymi placówkami. Taką placówką był zbór w Zduńskiej Woli, który na mocy uchwały podjął decyzję o pracy misyjnej w Kaliszu. Wynajęto dom przy ul.Towarowej 17, wspólnota rozrastała się więc podjęto decyzję o wynajęciu większego pomieszczenia na pracę duszpasterską wśród Kaliszan przy ul.Towarowej 13. Obecny kształt kaplicy zawdzięczamy znanemu architektowi Panu Nestrypkowi. Społeczność niemiecka spotykała się przy ul. Podgórze 1, podczas II wojny światowej niemieccy baptyści uciekali z Kalisza, pozostawiając dobytek w rękach swoich braci w wierze.  

Kaliscy baptyści po II wojnie światowej przejęli budynek po braciach niemieckich i do dnia dzisiejszego odbywają się nabożeństwa w kaplicy przy ul.Podgórze 1 w Kaliszu. 

 

Więcej przeczytasz w monografii pt. ”Zaginiony kościół” już w grudniu tego roku.